Historie, politik og medier
Samfundslinjen

Du skal vælge den samfundsfaglige linje, hvis du interesserer dig for historie, politik og medier.

Ca. 95 elever på linjen hvert år.

OPLEV LINJEN.OPLEV LINJEN.OPLEV LINJEN.OPLEV LINJEN.OPLEV LINJEN.OPLEV LINJEN.OPLEV LINJEN.
SEASEASEASEASEASEASEASEASEASEA

Samfundslinjen kort fortalt

I den daglige undervisning arbejder vi med forskellige emner, der som regel tager udgangspunkt i noget aktuelt. Vi arbejder ofte projektorienteret, og der er flere gange om året fremlæggelser af forskellige større og mindre projekter.​

​Vi arbejder tværfagligt i dansk, engelsk og tysk med emner som identitet, medier og verden omkring os og i matematik sættes der særligt fokus på emnet økonomi.

INFO.INFO.INFO.INFO.

På linjen fokuserer vi på samfundsfag, historie, politik, medier, ind- og udland og debattering

Mere information om linjen

3 timer om ugen har vi faget kultur, hvor vi sætter fokus på det aktuelle overemne og hvor vi har mulighed for debatter, besøg af diverse foredragsholdere, gruppeorienteret arbejde mm. En stor del af indholdet i kulturtimerne vil omhandle det at leve som borger i en globaliseret verden – herunder fokus på eksempelvis FN´s verdensmål, nødhjælpsorganisationer samt politik og medier.

Alle elever som vælger Samfundslinjen vil have nogle boglige studiedage med mulighed for ture ud af huset, ligesom alle har mulighed for at tilkøbe en rejse til USA.

om elev på samfundslinjen vil der i starten af året være en boglig linjetur. Denne tur har de seneste år gået til København, hvor vi kommer helt tæt på den danske politiks centrum – Christiansborg.

Der er yderligere mulighed for at tilkøbe en rejse til USA, hvor du som elev får mulighed for at opleve den amerikanske kultur.

Har du brug for
mere info om linjen?

Elever og lærerne
fortæller om linjen

Hør fra vores fantastiske elever og lærere, hvordan det er at gå på linjen.

Nicholas

Kultur og samfund

“Jeg føler jeg er mere kulturstærk end sprogstærk. Jeg kan godt lide at debat handler om egne holdninger.”

Jeppe Bentsen

Lærer på kultur og samfund

“På samfundslinjen går vi ud over overfladen og graver dybt ned i samfundets strukturer og normer. Ved at forstå samspillet mellem kultur, politik og økonomi giver vi dig redskaberne til ikke kun at navigere i samfundet, men også til at forme det.”

Mille

Kultur og samfund

“Jeg valgte samfund for at forberede mig til gymnasiet da jeg skal have samfundsfag og matematik på højt niveau der.”

William

Kultur og samfund

“Jeg kan godt lide at udtrykke mig og sige min mening. Vi går i skole på en anderledes måde hvor alle samfundsklasser arbejder samme og man møder derfor en masse andre elever. Jeg kan godt lide at man får indblik i verden omkring os.”

Connie

Lærer på kultur og samfund

“Vi skaber et rum, hvor dine egne holdninger og meninger ikke blot er velkomne, men også afgørende. Gennem engagerede debatter og meningsudvekslinger giver vi dig ikke kun værktøjer til at formulere dine synspunkter, men også evnen til at lytte og forstå andres”

Sille

Kultur og samfund

“Jeg er ikke så meget til de sproglige fag, så jeg synes det var fedt at man kunne fokusere mere på samfundsfag. Jeg synes det er vigtigt at vide hvad der sker omkring mig i verden”

Teamet bag linjen

Et godt team for linjen er alfa og omega. Vores team bag linjen glæder sig til at byde dig velkommen.

Connie Jeppesen

cj@sportsefterskolen.dk

​Cecilie Mortensen

Lærer & fitnesstræner

cm@sportsefterskolen.dk

Jeppe Bentsen

Lærer & fodboldtræner

jb@sportsefterskolen.dk

Morten Secher

Lærer & håndboldtræner

ms@sportsefterskolen.dk

Pia Heskjær

ph@sportsefterskolen.dk

Torben Jørgensen

Lærer & håndboldtræner

tj@sportsefterskolen.dk

​Christina Konradsen

ck@sportsefterskolen.dk

Yderligere
oplysninger

Alt du behøver at vide om linjen.

Vi arbejder på samfundslinjen ofte projektorienteret, hvor eleverne individuelt eller i grupper får større eller mindre projekter at skulle arbejde med i en periode. Disse projekter vil typisk resultere i at eleverne skal fremlægge projektet inden det afsluttes.

På samfundslinjen prioritere vi at tage udgangspunkt i aktuelle emner, således det for eleverne er relaterbart og herved lettere at give udtryk for meninger og holdninger, således der kan debatteres.

De forskellige boglige fag, dansk, engelsk og tysk, samarbejder på samfundslinjen for at skabe et tværfagligt fokus på specifikke emner. Et emne kunne eksempelvis være medier, hvor der så i alle tre fag arbejdes med medier i de forskellige kulturelle kontekster.